Derby -09

Derby -09
Norra läktaren Råsunda 9/8 -09

söndag 25 augusti 2013

Sexpoängsmatch

Nu har det gått några dagar sedan drabbningen på Behrn Arena här i Örebro, och även om vi hade behövt en trepoängare kändes det som jag kunde acceptera en pinne på bortaplan mot seriens bästa lag, och samma känsla tror jag att många andra grönvita hade, åtminstone bland oss som såg matchen på plats. Det var en ganska skön känsla att kvittera i slutminuterna och blåsa närkingarna på tionde raka segern på hemmaplan, och förhoppningsvis kan det ge en liten kick för det grönvita självförtroendet inför morgondagens drabbning på Nya Söderstadion. Då kommer Falkenberg på besök, och då är det helt nödvändigt att måltorkan i vår nya fästning upphör. Jag brukar vara optimistisk av naturen, men den här matchen blir svår tror jag. FFF har överraskat många i år (ifjol var de ju på vippen att ramla ur Superettan) och har gjort det riktigt bra. De har släppt in relativt få mål (bara Hammarby och Örebro har släppt in färre) och jag tror att de är ganska nöjda med att få med sig en poäng från Kungliga Hufvudstaden imorgon. Vi får med andra ord hoppas på att Dennerby och Banda har lärt sig något från drabbningen mot Ljungskile där anfallsspelet orsakade en kollektiv depression hos oss bajare och lyckas bättre med att dyrka upp motståndarförsvaret den här gången. Senaste matcherna har vi ju startat med Sundin som ensam forward och Kennedy som något slags släpande anfallare. Det gav ju viss utdelning i matchen mot Värnamo (även om det tydligen sumpades en hel del chanser också), men mot Örebro såg jag inte så mycket av det. Jag hade nog väntat mig mer kontringslägen för Sundin i den matchen, och nu när motståndet (återigen) förmodligen blir mer försvarsinriktat är det frågan om hur Dennerby resonerar. Om Sundin inte hade varit avstängd hade han förmodligen spelat, och jag hade helst hade velat se en frisk Haddad bredvid honom om matchen blir som den mot Ljungskile. Haddad sägs ju vara i träning igen, men att matcha honom från start i det här läget är förmodligen inte så klokt. Den gode Andreas är en mycket kompetent fotbollsspelare när han inte är skadad, men problemet är ju att han nästan jämt är skadad. Så med Sundin avstängd och Haddad (i bästa fall) på bänken blir det förmodligen Adelstam som får chansen från start imorgon. Han har gjort ett mål i Superettan sedan i oktober förra året. Låt oss hoppas på islossning imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar