Derby -09

Derby -09
Norra läktaren Råsunda 9/8 -09

söndag 29 april 2012

Fredagsmys med Lallet

Fredag kväll. Klockan är 19.00 och apoteket stänger. Naturligtvis har cykelj-veln fått punktering dagen innan så det blir att gå till fots hem. Tur att man har köpt ergonomiska inläggssulor till sina nya sneakers. Man är ju inte 33 längre.

Jag har tidigare klockat mig själv på sträckan hemmet-apoteket och kommit fram till att gångtiden är mer eller mindre exakt 20 minuter. För en gångs skull spelar TV4s programplanering mig i händerna i och med att matchen på Domnarvsvallen i Borlänge ska sparkas av klockan 19.20. Detta naturligtvis förutsatt att det inte sker några ytterligare förseningar, som på Söderstadion i måndags då matchen blev försenad några minuter för att nätet i målet bakom Hopf inte satt fast ordentligt. Man kan ju inte räkna med sådana händelser varje omgång, så det är bara att knata på i sina nya skor. Och så börjar det regna också. Medan jag stretar framåt i regnet analyserar jag kvällens match. Vad är egentligen ett bra resultat för Bajen ikväll? Bortamatch mot Brage är ingen lätt uppgift, så en poäng borde man egentligen vara ganska nöjd med. Samtidigt har vi inlett serien med tre raka segrar, så det känns lite konstigt att helt plötsligt sänka ambitionsnivån. Medan regnet sakta lättar enas jag med mig själv om att jag bör naturligtvis hoppas på tre poäng ikväll, men att jag nog till nöds ändå kan nöja mig med ett oavgjort resultat. Gregg har ju predikat ödmjukhet inför spelarna, så då bör ju vi fans kunna inta samma inställning. Ödmjukhet alltså.

Med denna fråga avklarad inställer sig nästa fråga. Hur förhåller sig min hustru till tanken på att tillbringa fredagskvällen med att titta på en andradivisionsmatch i fotboll från Borlänge? Det ska tilläggas att jag har en mycket förstående fotbollsfan-hustru som samma morgon har lovat att hon ska stå för matlagningen ikväll, men jag kanske missar stora delar av matchen på grund av middagsbestyr och middagsintag. Hur göra för att lösa situationen på ett smidigt sätt? Detta lyckas jag inte hitta någon lösning på medan jag traskar hemåt.

Lätt stressad öppnar jag dörren hemma. "Hej och välkommen hem", säger hustrun. "Vi äter framför TV:n. Sätt dig och titta på matchen så lagar jag färdigt maten."

Det är kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar